Verkkokaupan markkinointi ja optimointi

Verkkokaupan markkinointi ja optimoinnin tarkoitus on vain ja ainoastaan kasvattaa verkkokaupan myyntiä. Joskus tämä myynnin kasvu tulee mutkan kautta, mutta mikäli markkinointipalveluiden tarjoaja ei pysty selvästi osoittamaan toimenpiteiden relaatiota myynnin kasvuun, on hänen neuvoihinsa suhtauduttava hyvin varauksellisesti. 

Verkkokaupan myynnin kasvattaminen on pohjimmiltaan yksinkertaisen yhtälön tulos: 

  • Vierailijoiden määrä * Konversioprosentti * Tilauksen keskimääräinen arvo = Myynnin koko

Vierailijoiden määrä

Vierailijoiden määrää saadaan kasvatettua käyttämällä kunkin verkkokaupan kohderyhmät parhaiten tavoittavia markkinointivälineitä. Näitä välineitä käyttäessä tulee ottaa huomioon verkkokaupan markkinoinnin erityisvaatimukset ja tähän Drupaletin asiantuntijat ovat erikoistuneet.

Usein unohdetaan, että liikenne kostuu uusista ja vanhoista asiakkaista. Vanhojen asiakkaiden houkuttelu verkkokauppaan on usein huomattavasti helpompaa ja kannattavampaa (korkeampi konversioprosentti). Käyttämämme verkkokaupan markkinointivälineet ovat: hakukoneoptimointi, hakusanamainonta, sähköpostimarkkinointi, sosiaalinen media, affiliate-markkinointi, sisältömarkkinointi, vertailukoneet, offline-markkinointi (printti, radio & tv)

Konversioprosentti

Konversioprosentti tarkoittaa suhdelukua, joka osoittaa kuinka suuri osa verkkokaupan vierailijoista kääntyy ostaviksi asiakkaiksi. Konversioprosenttia saadaan parannettua konversio-optimoinnilla, jossa keskitytään mm. liikenteen laatuun, verkkokaupan luotettavuuteen, ostamisen helppouteen, kuvien ja tekstien houkuttelevuuteen, sekä kategorisoinnin loogisuuteen.

Tilauksen keskimääräinen arvo

Tilauksen keskimääräistä arvoa lähdetään kasvattamaan AOV-optimoinnin avulla (Average Order Value). Siinä keskitytään mm. tuotepakettien luomiseen, tuotesuosituksiin, ristiin myyntiin, paremman version myymiseen, määräalennuksiin, bonuksiin ja ilmaisen toimituksen rajan asettamiseen.